Jak pracować z tekstami generowanymi przez ChatGPT (AI)?

Czy korzystałeś już kiedyś z tekstów generowanych przez ChatGPT? Jeśli tak, na pewno wiesz, jak brzmią i wyglądają. Jeśli nie, naprawdę warto spróbować chociaż raz – przynajmniej po to, aby wiedzieć, jak działa to popularne narzędzie. Ja spróbowałam i nie byłam do końca zadowolona. Moim zdaniem wygenerowany tekst nie jest gotowy do publikacji, choć zdaję sobie sprawę z tego, że wiele osób publikuje je bezpośrednio. Jak zatem należy pracować z tekstami stworzonymi przez AI?

ChatGPT nie jest wolny od błędów

Sztuczna inteligencja korzysta z ogólnodostępnych informacji zawartych w internetowych bazach danych. Nie zagłębia się w temat, tylko kompiluje swój tekst na podstawie powszechnych materiałów, które według AI są najbardziej dopasowane do narzuconego tematu. Co za tym idzie, błędy merytoryczne nie są rzadkością.

Nawet jeśli tekst nie ma błędów merytorycznych, odpowiedzi, których udziela ChatGPT, są bardzo okrojne, ogólne i nie pogłębiają opisywanego tematu. Dlatego zazwyczaj nie nadają się do opublikowania w miejscach, w których kładziony jest nacisk na szczegółową wiedzę i analizę danego zagadnienia. Z narzędzia raczej nie skorzystają specjaliści czy naukowcy – ich potrzeby są znacznie większe niż możliwości, które obecnie posiada sztuczna inteligencja.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na dobór słów w przypadku tekstów generowanych przez sztuczną inteligencję. Często pojawiają się w nich powtórzenia albo niezbyt trafione określenia. Niewłaściwie zastosowana interpunkcja lub typowe błędy wynikające z autokorekty również się pojawiają.

Jak zatem pracować z programami AI?

Wiedząc o tym wszystkim, możemy się zastanowić, w jaki sposób powinna przebiegać praca ze sztuczną inteligencją. Przede wszystkim należy pamiętać o zagrożeniach, jakie niesie ze sobą to narzędzie. Na podstawie moich doświadczeń z tym programem, wyciągnęłam następujące wnioski dotyczące pracy z udziałem AI:

  • wykorzystuj narzędzie do generowania tekstów na proste tematy – w ten sposób zminimalizujesz szansę na wystąpienie błędów i łatwiej Ci będzie sprawdzić tekst pod kątem merytorycznym;
  • nie korzystaj z ChatGPT, jeśli nie masz dostępu do odpowiedniej wiedzy i nie będziesz mieć możliwości, aby zweryfikować podane przez AI informacje – w ten sposób unikniesz wprowadzania w błąd osób, dla których piszesz;
  • staraj się zadawać jak najbardziej precyzyjne pytania, dzięki czemu uzyskasz rozbudowane i szczegółowe odpowiedzi;
  • zadawaj pytania kilkakrotnie, precyzując, w jakim stylu sztuczna inteligencja ma odpowiadać – uzyskasz kilka wersji tekstu i będziesz mógł wybrać najlepszą.

Na tym jednak praca z ChatGPT się nie kończy. Jak już wspomniałam, po wygenerowaniu tekstu należy mu poświęcić sporo uwagi. W tym celu warto:

  • sprawdzić informacje pod kątem merytorycznym, aby nie wprowadzić przypadkowo czytelników w błąd;
  • uzupełnić tekst o dodatkowe dane, które pogłębią temat i przekonają czytelników, że tekst nie był tylko wygenerowany przez sztuczną inteligencję bez żadnego dalszego opracowania tematu;
  • wykonać redakcję i korektę, co pozwoli na wyeliminowanie błędów oraz sprawi, że tekst będzie bardziej przyjazny dla odbiorcy.

AI – narzędzie, a nie zastępstwo za copywritera

Wiele osób zajmujących się copywritingiem zastanawia się, czy AI może pewnego dnia pozbawić ich pracy. Mnie się wydaje, że nie jest to realne zagrożenie. Wciąż pozostaje bowiem wiele tematów, którymi sztuczna inteligencja nie może się zająć. Co więcej – nawet jeśli baza wiedzy wykorzystywana przez ChatGPT będzie się systematycznie powiększać, a odpowiedzi będą coraz lepsze, nigdy nie będą w stanie zastąpić człowieka – bardziej pomysłowego, twórczego i analizującego problemy, a nie tylko odpowiadającego mechanicznie na pytania.

Dla wielu osób (zwłaszcza tych, które nie są copywriterami) ChatGPT może być jednak użytecznym narzędziem, które pomaga w szybszym pisaniu. Nie oznacza to jednak, że wygenerowany tekst nie wymaga żadnej poprawy. Nawet jeśli nie trzeba każdego zdania tworzyć samodzielnie, wciąż należy przeprowadzić weryfikację powstałego tekstu.

Pamiętaj: ChatGPT nie zastąpi człowieka. Może go tylko wspomóc w jego pracy. Ta zasada sprawdza się niezależnie od tego, czy na co dzień zajmujesz się tekstami, czy też są one dla Ciebie jedynie sporadycznym dodatkiem do innych działań biznesowych.

Nie chcesz sam sprawdzać tekstu? Zrobię to za Ciebie!

Być może korekta tekstu wydaje Ci się potrzebnym, ale kłopotliwym krokiem. W takim przypadku z chęcią Cię zastąpię! Wystarczy, że podasz mi temat i prześlesz tekst, który wygenerowałeś za pomocą sztucznej inteligencji. Zrobię za Ciebie pozostałe kroki, dzięki czemu tekst zyska znacznie większą wartość dla Twoich czytelników.

Napisz do mnie – zobaczymy, co mogę dla Ciebie zrobić!

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *